torsdag 26 juni 2008

Johnny Cash: självbiografin - Johnny Cash och Patrick Carr

Det är inte särskilt ofta jag läser (själv)biografier och är därför rätt ovan på området. Jag vet inte riktigt varför, men jag har helt enkelt aldrig fastnad för det. Då och då gör jag dock ett undantag och Johnny Cash utgör ett av dessa. Jag gillar mycket av Johnny Cashs musik och som den mytomspunne person han är så var det lockande att få höra honom berätta om sitt liv med sina egna ord.

När jag läser biografin kan jag inte låta bli att hela tiden göra jämförelser med filmen ”Walk the Line” som med Joaquin Phenix i huvudrollen porträterar just Cash. Det är intressant att se både likehterna och skilnaderna. Det är framför allt den väldigt jobbiga episoden där Cashs äldre bror skadas svårt i en olycka och avlider jag tänker på. I filmen skuldbelägger Cashs far honom och säger saker som att gud tog fel son ifrån honom, och detta underliggande skuldbeläggande återkommer vid flera tillfällen i filmen. I boken beskrivs mer en period av djup sorg och saknad av en förlorad bror och son men den infekterade relationen mellan Johnny och hans far finns inte riktigt där. Kanske för att den aldrig fanns där och då, kanske för att det skulla vara för jobbigt att skriva om det själv.

Boken är full av historier från ett liv på turné och beskriver en djup kärlek till musiken. Dåtid varvas med nutid och allt genomsyras av den äldre Cashs livserfarenhet och den distans han med åren verkar ha fått till sitt liv som musiker. Familjen, kärleken till frun June och deras barn, är det som betyder mest.

Jag har bitvis lite svårt att hänga med när Cash beskriver musik som jag aldrig hört (eller ens hört talas om), men de partierna kan man skumma igenom om man vill. Det som är riktigt intressant är framför allt att höra om Cashs långa och hårda kamp mot sina egna demoner i form av droger och alkohol och hur detta påverkat honom och hans familj och vänner. Intressant är också han beskrivning av hur han sent i karriären hamnade på skivbolaget American Recordings och därigenom gjorde en comeback som heter duga och nåde ut till en helt ny och mycket yngre publik. Det är mycket tack vare denna comeback jag själv kommit i kontakt med Cash och sedan därefter letat mig tillbaka till hans tidigare musik också.

En intressant bok och om intressant personlighet. Väl värd att läsa för dig som är intresserad av att höra Johnny Cash egen berättelse om sitt liv.

Inga kommentarer: